onsdag den 23. februar 2011

Hvordan man hjælper hinanden...

Det er ikke overraskende, at det at studieblogge er lettere for nogle end for andre, sådan er det jo dybest set med de fleste af de ting, som vi beskæftiger os med. Nogle læser bedre end andre, nogle danser bedre end andre, nogle bager bedre end andre etc. etc.

Fælles for alle disse aktiviteter er, at man bliver bedre ved at øve sig. Dvs. efterhånden som man skriver igen og igen på sin blog (selvom det måske i starten føles kunstigt) jo lettere vil det efterhånden blive. Man finder med tiden sin egen skrivestil, man bliver klogere på, hvad man især lægger vægt på på sin fagblog og dermed også i sit fag. Man finder sin måde at gøre tingene, sin rytme, sin stemme...

Det er tydeligt, at der er nogle, der finder det vanskeligt at blogge, og jeg vil gerne spørge her ud i det åbne, hvordan de, der er godt igang med bloggen, kan hjælpe dem, der er udfordret på dette punkt?

Kom meget gerne med konstruktive forslag i kommentarfeltet!

6 kommentarer:

  1. Hej Erika.
    Jeg tror at vi på meritholdet skal blive bedre til at skrive kommentarer på hinandens blog. Det giver lyst og mod til at skrive mere, når vi kan se at der er nogen der gider læse det og evt. bidrage med andre synspunkter.

    SvarSlet
  2. Hej Erika
    Jeg vil give Inga ret, men jeg tror også at det er fordi at nogle skal have bloggen integreret som en daglig ting at gå ind på, ligesåvel som ens mail, facebook, twitter etc. Jeg har også hørt nogen sige at de ikke ved hvad de skal skrive. Ved man ikke det, så kan man måske bare skrive en lille hilsen med hej, vi ses, jeg glæder mig eller,jeg gider ikke mere etc. Når man ikke har været i skole kunne man bruge bloggen til at skrive spørgsmål til ens studiekammerater,om der er noget vigtigt man er gået glip af osv. Hej til alle og vi ses på tirsdag. ;-)

    SvarSlet
  3. Hej Erika
    Jeg ser primært blogging som et krav. Det forventes, at jeg har mindst ét indlæg om ugen på min blog - en måde at demonstrerer, at jeg er studieaktiv. Det er et krav til vores pædagogiske uddannelse ligesom vi har mødepligt til undervisningen.
    Jeg er ening med Inga i, at vi godt kan blive bedre til at kommenterer hinandens indlæg. Jeg mener ligeledes lærerne skal blive bedre til at skrive en kommentar til vores indlæg. I forventer vi blogger. Så mere feedback. Tak ;0)

    SvarSlet
  4. Tak for jeres input.

    Jeg tror, at det er helt rigtigt det der med kommentarerne. jeg bliver selv glad og får lyst til at skrive mere, når jeg logger på til nye kommentarer.

    Jeg synes også, at det er en fin ide at kunne bruge bloggene, når man af en eller anden grund har været fraværende fra undervisningen.

    Solveig, du skriver, at du primært ser bloggen som et krav. Jeg ser den primært som en lejlighed til at øve jeres skriftlige kompetencer, blive bedre til udtrykke sig klart, argumentere sagligt, analysere og tolke faglige problemstillinger. Øvelser der alle helt sikkert vil komme jer til gode både til eksamen og i jeres fremtidige karriere som pædagoger.

    Se evt denne artikel, omkring studerendes skriftlige kompetencer: http://politiken.dk/debat/ECE1201611/studerende-skriver-og-raesonnerer-som-11-aarige/

    Jeg er ikke nødvendigvis enig med Kresten Schultz-Jørgensen i alt, hvad han skriver, men jeg synes, at han har ret i, at det at kunne udtrykke sin faglighed på skrift er vigtigt.

    Nå, det var et sidespring. Emnet var egentligt, hvordan I som klasse kan hjælpe hinanden, og jeg synes at I giver nogle udmærkede bud på det. Kom gerne med flere ideer! :-)

    SvarSlet
  5. Forresten må jeg hellere pointere, at der ikke er ressourcer til, at jeres undervisere læser blogs. Skulle de det, skulle tiden tages fra jeres undervisning, og det har vi valgt ikke at gøre. Derfor får I ikke mange kommentarer fra undervisere, og skulle i mod forventning få en enkelt eller to, er den typisk skrevet i vedkommendes fritid (som den her). :-)

    SvarSlet
  6. Hej Erika
    Jeg synes det er okay, at lærerne ikke skal komme med kommentarer til vores blogge, når det ellers vil gå fra undervisningen. Jeg synes godt om at blogge, men jeg bruger det som et redskab, hvor jeg kan gå tilbage for at se notater eller andet interessant. Det er rigtig godt, hvis man ikke har været i skole, fordi der altid er nogle som har lavet et referat fra dagen og det er bare dejligt. At have en gruppe blog synes jeg er smart, for så er der ikke så mange blogge at besøge, for det tager tid.
    Jeg tjekker næsten altid min blog hverdag ligesom jeg tjekker min mail og studienet.
    Hilsen Susanne

    SvarSlet